#7

assalamualaikum :)

aku teringin nak jadi guru .
boleh diri dekat depan kelas cakap gah pasal ilmu yang aku dah hebat .
semua mata tumpu pada aku bila aku bangga beri tunjuk ajar pada yang belum celik .
boleh bagi denda ikut suka hati bila orang tak ikut apa aku nak .
dapat rasa hormat orang bagi pada aku padahal hati mungkin tak ikhlas mana .
mampu rasa puas boleh buat orang lebih pandai dalam hargai ilmu .
besar pengorbanan , besar juga pahala .

aku teringin nak jadi guru .
upah dunia mungkin tak tinggi mana tapi upah akhirat tiada siapa boleh duga .
boleh dapat selambak hadiah bila tiba hari dirai setiap tahun .
dapat pegang pen merah dan berlagak tanda betul salah dalam buku orang .
ada kuasa nak bagi markah gred berapa dalam periksa .
boleh bagi kerja rumah selonggok dekat orang ikut suka .
macam mudah tapi sebenarnya susah .

apa kau ingat jadi guru itu senang gampang ?
kalau kau tersalah curah ilmu , macam mana ?
kalau kau tersalah didik orang , macam mana ?
kalau kau tersalah hukum orang , macam mana ?
sanggup tahan ? mampu kebal ?
tepuk dada tanya iman .
tepuk tangan tanya otak .
tepuk kepala tanya akal .

#berjuta terima kasih dan penghargaan kepada para pendidik yang pernah , yang sedang dan
yang bakal mencurahkan ilmu kepada aku . halalkan segala ilmu langsung dan tidak langsung yang
pernah kalian berikan kepada aku . moga Allah sentiasa melindungi kalian dan terus terusan
memberkati kalian di dunia dan akhirat .
 - Tadika Cahaya Murni , Kg Bharu
 - Tadika Islam Tunku Ampuan Jemaah , Kg Periok
 - SK Kampung Bharu
 - SRA Tunku Ampuan Jemaah , Kg Periok
 - SRA Jalan Raja Muda , Kg Bharu
 - SMK Puteri Wilayah , Kg Bharu
 - Pusat Tuisyen Perijaya , Jalan Ipoh
 - Pusat Tuisyen Sinar Maju , Segambut 
 - Sekolah Memandu (maaf tak ingat nama)
 - Jabatan Ukur Bahan , Dewan Bandaraya Kuala Lumpur
 - MPH Bookstores Sdn Bhd
 - UiTM Jengka , Pahang
 - UiTM Puncak Alam , Selangor

No comments:

Post a Comment