#23

assalamualaikum :)

time flies so fast without we realize it. memang, masa kejap jea berlalu. pejam celik, pejam celik rasanya dah almost 100 hari dah arwah Aliff Zaim pergi menghadap Ilahi. banyak sangat benda yang jadi. and waktu macam nih lah biasanya aku akan kacau arwah tengah2 malam, cerita semua benda dekat dia. and dia biasanya akan layan, dengar jea cerita aku, and bila aku dah habis berceloteh, dia akan gelak jea. tapi sekarang, arwah dah takde. aku nak kacau siapa lagi? 

kawan memang berjuta, tapi yang betul2 faham kita ada lah lebih kurang 10 orang. tapi dalam 10 tuh, ikhlas ke berkawan dgn kita? okay, ikhlas tak ikhlas tuh, antara dia dgn Tuhan lah. kita manusia biasa, mmg tak lari dari masalah, salah dan silap. same goes to me. ada masa aku ketawa, tapi yakin ke aku gembira? ada masa aku senyum, tapi betul ke aku tak sedih? just go with the flow jea lah. dah orang sekeliling dok bergembira sakan, takkan tetbe aku nak menangis meroyan, ye dakk? 

certain things happened unexpectedly. ada masa dan keadaan, kita tahu mcm mana nak handle. tapi kalau kita dah taktahu, apa yg mampu kita buat? takkan nak paksa benda yg kita takde kuasa utk ubah? keupayaan manusia ni berbeza beza dan ada batasnya. don't expect kita semua nih sama. itulah manusia, berbeza dari setiap satunya. mungkin kelebihan kita itu kekurangan orang lain dan kekurangan kita jadi satu kelebihan orang lain. kalau betul pun ada persamaan, tak mungkin lah sama 100%, betul tak? hidup kita nih jadi perfect, jadi indah sebab kita saling melengkapi. perbezaan itu yg melengkapkan fitrah manusia. 

and certain things takkan jadi ikut sebijik dgn apa yg kita rancang. there's must be something wrong somewhere. sebab sebaik baik perancang cuma Allah, sbb Dia lagi Maha Mengetahui. He knows what's the best for us. kadang kadang lagi elok dan baik untuk kita biarkan, jangan terlalu memaksa dan jangan terlalu mengharap. at the end, yg merasa sakitnya kita, yg merasa seksanya kita. bkn orang lain, diri kita sendiri jugak. 

memang aku suka cakap berkias, susah orang nak faham apa yg aku cuba nak sampaikan. kalau ada org ckp dia faham, betul ke apa yg dia faham tuh sama dgn apa yg aku fikirkan? manusia nih hebat. bila kita cakap pasal A, mungkin dia faham B, tapi dia sampaikan C, ending up jadinya D. rumit kan? manusia taklah rumit sangat, cuma manusia sendiri yg suka merumitkan keadaan. tapi itulah manusia. face it.

apapepun, aku rindu arwah Aliff Zaim. Al Fatihah.

No comments:

Post a Comment